– Świat się będzie zmieniał szybciej niż nam się wydaje. Zmieniają się rynki, ale także użytkownicy sprzętu. Jeśli będziemy dzielić się pomysłami, przyniesie to nam wiele inspiracji do działania
– powiedział Michael Müeller, Prezes Zarządu Müller – Die lila Logistik, otwierając w łódzkim hotelu andel’s piątą edycję Międzynarodowego Forum Producentów i Dostawców Artykułów Gospodarstwa Domowego w Europie.
Forum rozpoczęło się od analizy kondycji branży oraz perspektywy sprzedażowej. Rozwój sektora AGD napawa optymizmem. Według Antona Eckla, Lead of International Key Account Management at GfK Retail and Technology, głównymi czynnikami wzrostu będą równomierny rozwój regionów świata pod względem PKB oraz zwiększająca się liczba jedno- i dwuosobowych gospodarstw domowych. – Szacuje się, że w 2030 roku tylko we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii te jednoosobowe będą stanowić 45% całości. Wszystkie będą potrzebowały urządzeń gospodarstwa domowego – powiedział i dodał, że o wzrostach będzie jednak w głównej mierze decydować Azja. – W 2030 roku 66% światowej klasy średniej będzie właśnie na tym kontynencie, czym dwukrotnie zdystansuje liderującą do niedawna Europę. Popyt na AGD będzie tam ogromny.
Dla nowych klientów sprzęt domowy wyprodukują głównie polskie fabryki. – W 2016 roku wyjechało z nich ponad 22 milionów sztuk, głównie dużego AGD. Zostały rozesłane na wszystkie sześć kontynentów. Wartość eksportowanego towaru wyniosła 3,6 miliarda euro – powiedział Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji skupiającej producentów AGD. O2013 roku największy, 9-procentowy, wzrost zanotowano w produkcji zmywarek – z niecałych 3,5 mln sztuk do 4,7 mln sztuk. Rośnie także rynek polskich konsumentów: rocznie o 5 procent. W zeszłym roku sprzedano u nas 12 milionów sztuk – 5 milionów małego AGD oraz 7 milionów dużego AGD. – W tym roku spodziewamy się dalszego wzrostu konsumpcji – dodał Wojciech Konecki.
W Polsce jest 26 fabryk AGD, zatrudniających około 22 tysiące osób. Inwestycje w ten sektor sięgnęły już 12,5 miliarda złotych, w samym 2016 roku – 900 milionów. Nie dziwi więc, że ta branża cieszy się sporą sympatią ze strony rządu. – Sektor AGD jest jednym z najważniejszych dla polskiej gospodarki. Producenci tworzą klastry, zapewniają poddostawców i nowe miejsca pracy. To także innowacje, które rodzą się w Polsce. Już pracujemy nad przedsięwzięciami towarzyszącymi, które mają na celu ułatwienie procesu inwestycyjnego oraz produkcyjnego– powiedział Marek Michalik, prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A., na terenie której zlokalizowane są fabryki BSH oraz Indesit/Whirlpool. Przykład? Powstające nowe Centrum Badawczo-Rozwojowego w Łodzi firmy BSH pozwoli zwiększyć posiadane obecnie przez firmę zdolności w obszarze B+R tj. działalności związanej z rozwojem innowacyjnych rozwiązań technologicznych i produktowych dotyczących urządzeń gospodarstwa domowego, w szczególności suszarek do ubrań oraz pralek.
Innowacje były jednym z głównych tematów tegorocznego Forum. Według danych przedstawionych przez Antona Eckla, co drugi mieszkaniec świata zapowiada, że technologia smart, umożliwiająca zdalne kontrolowanie urządzeń za pomocą smartfonów lub tabletów, będzie dla niego ważna w codziennym życiu. Zróżnicowanie jest jednak spore. Największy optymizm w tym względzie panuje w Chinach, gdzie aż 75% mieszkańców jest tego zdania. Na drugim biegunie są Japończycy, wśród których tylko 19% uważa smart za potrzebny. Z kolei Simon Loebel, właściciel firmy Loebel Digital GmbH, dodał, że w 2020 będziemy mieli na świecie 50 mld urządzeń podłączonych do Internetu – Internet Rzeczy zmieni zachowanie klientów i wpłynie na zmiany modeli biznesowych. Nie wystarczy więc,
że dostarczymy nowe produkty. Trzeba będzie zaoferować klientom jakąś wartość dodaną –powiedział.
Tę wartość dodaną wprowadza już np. Whirlpool, który wprowadza np. model dwóch „gadających ze sobą maszyn”. – Nasza pralka komunikuje się z suszarką, informując, że pranie skończone. Suszarka wie, co wyprała pralka i wie jak ma suszyć – tłumaczy Krzysztof Sobula, dyrektor marketingu Whirlpool Polska. Dodaje, że w 2016 roku 2% wszystkich sprzedanych artykułów gospodarstwa domowego firmy Whirlpool było podłączonych do sieci. 81% z nich to pralki.Póki co, największe wzrosty sprzedaży „inteligentnych maszyn” odnotowywane są w segmencie małego AGD. W Chinach największym zainteresowaniem cieszą się odkurzacze, które sprzątają podczas nieobecności w domu, a za pośrednictwem smartfona można sprawdzić postęp prac. We Francji z kolei ściągający sam z Internetu nowe przepisy – multicoocker, zaś w Niemczech elektryczne szczoteczki do zębów, wysyłające informacje czy dzieci umyły zęby.
Podczas debaty o zmieniających się potrzebach rynku i nowych wyzwaniach dla usług logistycznych, uczestnicy zwrcili uwagę na coraz wyższe wymagania inwestorów związane z zapewnieniem ciągłości logistyki jak najniższym kosztem. – Taka firma jak nasza, musi być bardzo elastyczna i przygotowana na nagłe zmiany. Klient, który chce zainwestować np. w nową halę, z naszą pomocą może ją zakończyć w 5 miesięcy. Jesteśmy od tego, by zoptymalizować ten proces w jak najkrótszym czasie i za jak najmniejsze pieniądze. Od nas zależy jak szybko inwestor wdroży proces produkcyjny i zainwestuje kolejne pieniądze – powiedziała Anna Wiosna, Deputy Commercial Director UNIBEP S.A.
Joanna Sinkiewicz z Cushman& Wakefield zaprezentowała charakterystykę branży e-commerce na rynku magazynowym. W Polsce sprzedaż internetowa dynamicznie rośnie. W 2015 i 2016 wartość wyniosła odpowiednio 30 i 34 miliardy złotych, a w 2020 prognozowana jest na 63 miliardy. W 2017 roku będzie ona stanowić 4% całkowitej wartości sprzedaży, a w 2020 – 10%.– Sukces sklepu internetowego zależy od właściwie zorganizowanej logistyki. Konieczne jest takie zorganizowanie operacji, by oferta była maksymalnie bogata i elastyczna oraz sprostała oczekiwaniom konsumentów w zakresie iskich kosztów i krótkiego czasu dostawy – powiedziała Sinkiewicz.
Podczas Forum poruszono także kwestie rekrutacji pracowników. Frank van Gool, prezes zarządu Otto Work Force, zaprezentował innowacje kadrowe wprowadzone przez jego firmę. Należą do nich m.in. szkolenia w magazynach, które odbywają się… w biurze. – Kandydaci za pomocą specjalnych okularów odbywają trening wirtualny. Feedback czy pracownicy są zadowoleni z pracy zajmuje u nas 15 sekund. Prowadzimy także elektroniczne rekrutacje – powiedział, zachęcając do odwiedzenie biur w Polsce oraz głównej siedziby firmy w Utrechcie w Holandii.
200 uczestników, blisko 30 prelegentów z Polski z zagranicy, emocjonujące panele dyskusyjne
i inspirujące prezentacje – piąta edycja Międzynarodowego Forum Producentów i Dostawców AGD w Europie potwierdziła, że branża AGD ma się dobrze, ale jej przedstawiciele myślą o przyszłości i stojącymi przed nimi wyzwaniami.